אנחנו בקורס “טיפול התנהגותי על פי עקרונות ABA בשילוב עם סוסים” מאמינים כי שילוב בין טיפול על פי עקרונות גישת ABA לבין טיפול באמצעות סוסים הינו ייחודי ויעיל, לאוכלוסיות רבות ומגוונות כגון ילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים ונוער עם הפרעות התנהגות, וכן ילדים ונוער המתקשים במיומנויות חברתיות.
מהי גישת ניתוח התנהגות יישומי?
ניתוח התנהגות יישומי Applied Behavior Analysis – ABA הינה גישה מדעית מבוססת מחקר, על פיה התנהגות מתרחשת בסביבה אשר משפיעה עליה. הבנת הפונקציה של ההתנהגות, שינויים בסביבה ודרך לימוד נכונה ומותאמת לילד תקנה לו מיומנויות, תגביר התנהגויות מסתגלות ותפחית התנהגויות לא מסתגלות.
תכנית הטיפול ההתנהגותית הינה מותאמת לכל ילד ועוסקת בכל תחומי חייו של הילד (מיומנויות חברתיות, שפה, תקשורת, כישורי חיים ועצמאות, משחק, מוטוריקה ועוד)
הטיפול מכוון להתנהגויות המשמעותיות בחייו של האדם. ארגז הכלים שניתן והעקרונות השונים הינם ברורים ונהפכים להיות חלק מדרך חיים, אשר פשוטים ליישם על ידי הורים ומטפלים
המעקב אחרי ההתקדמות היא בצורה אובייקטיבית ונצפית ולכן ניתן לצפות בשינוי הנעשה בצורה מדידה וישירה.
למי מתאים הקורס?
לאנשי טיפול, מדריכים ומטפלים ברכיבה, אנשי חינוך, וגם לאלו שאין להם רקע טיפולי או חינוכי ושמעוניינים במקצוע טיפולי, הורים, ולכל אחד שרוצה לקבל כלים פרקטיים להתמודדות עם ילדים/ מתבגרים בחינוך המיוחד, להעשיר את עצמו וללמוד.
הקורס שלנו כולל:
- 15 מפגשים פרונטליים, חווייתיים ומעצימים (כל מפגש 3 שעות).
- ליווי והנחיה אישיים לאורך כל התהליך.
- למידה בקבוצות קטנות (עד 15 משתתפים).
- תכני לימוד הכוללים את הכלים העדכניים ביותר בתחום.
- תעודת ההסמכה מאפשרת לעבוד בתוכניות שילוב פרטיות ו/או במוסדות ציבוריים.
- מודל לימודים ייחודי שמשלב את גישת ABA עם סוסים.
- חיבור בין התכנים הנלמדים להתנסות פעילה בתכניות התערבות בקבוצות ילדים ונוער.
דרישות הקורס והסמכה
בתום הקורס הסטודנטים זכאים ל”תעודת מטפל התנהגותי "ABA” מטעם All4horses אשר מקנות לו יכולת תעסוקה כמטפל ABA במקומות שונים במגזר הפרטי והציבורי.
הלימודים יתבצעו בשילוב עבודה והדגמות עם סוסים.
דרישות הקורס – 80% השתתפות בשיעורים, תרגול טכניקות, הגשת תרגילים, מבחן מסכם.
התכנים מועברים על ידי הרצאות, תרגולים, ניתוחי מקרה, סרטונים וחיבור לשטח.
סוס ככלי טיפולי
הסוס הינו כלי ייחודי לשיקוף דפוסי התנהגות ומצב רגשי. המוטיבציה של המטופלים בתקשורת עם הסוס מאפשרת למטפל פלטפורמה חיובית ומעודדת לשיפור מיומנויות תקשורת ויחסים חיוביים חברתיים.
טיפול בילדים ומתבגרים באמצעות סוסים הינו כלי משמעותי אשר באמצעותו ניתן להקנות מיומנויות חברתיות, התנהגותיות וקוגניטיביות.
כמו גם לעבוד על קשיים רגשיים והתנהגותיים, וויסות חושי ועוד.
תכני הקורס
– מיהם ילדים ומתבגרים עם צרכים מיוחדים?
– אוטיזם (ASD) / הפרעות קשב וריכוז / בעיות התנהגות.
– הסוס ככלי טיפול
– עקרונות ניתוח התנהגות יישומי (ABA) ושילובם בטיפול עם סוסים.
– על הגישה / עקרונות המובילים בגישה / שימוש בעקרונות ליישום בשטח עם סוסים וללא סוסים.
– הבנה של התנהגויות
התנהגויות מאתגרות / בעיות התנהגות / הבנת הפונקציה של ההתנהגות- למה התנהגות מתרחשת / חיפוש והבנה של המשתנים הסביבתיים שמשפיעים על התנהגות / איך משנים התנהגות / לימוד התנהגות חלופית/ טיפול בבעיות התנהגות באמצעות סוסים.
– קביעת מטרות לטיפול
הבנת תהליכי למידה / בחירת הטכניקה המתאימה למטרה/ מעקב אחרי מטרות והתקדמות הילד בטיפול.
– למידת התנהגויות
הגברת התנהגויות רצויות ומסתגלות / הפחתת התנהגויות לא מסתגלות / חיזוקים / מוטיבציה / למידה דרך הנאה / למידה דרך תנאים סביבתיים מתאימים לילד / שינוי הסביבה / שינוי התנהגות.
– מיומנויות הדרושות למטפל טוב
חשיבה יצירתית / בניית קשר עם מטופל / הבנת מטרות ויישומן בצורה אפקטיבית / בחירת ושימוש נכונים בסיוע-עזרה / סוגי סיוע.
– מיומנויות חברתיות
תיאוריית המיינד (TOM) / הבנת הקשיים החברתיים / הקניית מיומנויות חברתיות / הקניית כישורי תקשורת בין אישית.
– שפה, משחק ויוזמה
קשיי שפה / קשיי תקשורת / מהי יוזמה ואיך מלמדים יוזמה / הקניית מיומנויות שפה ותקשורת / סוגי משחק / שלבי משחק / הקניית מיומנויות משחק / שימוש במשחק להקניית מיומנויות שפה ותקשורת ומיומנויות נוספות.
– טכניקות למידה
שרשור, עיצוב.
– עצמאות
עצמאות, כישורי חיים, אסטרטגיות לניהול עצמי.
– לימוד בקבוצה
אסטרטגיות ללימוד וטיפול בתוך קבוצה/ שימוש בקבוצה להקניית מיומנויות לפרט ולהשגת מטרות אישיות וקבוצתיות.
– איסוף נתונים ואתיקה.
– אינטגרציה של החומר הנלמד לידי יישום.
– מבחן מסכם.
הקורס יערך בחוות הסוסים תלמים שבקיבוץ מגל, בימי שלישי, בין השעות 9-12.
ליטל – המרצה ל ABA:
מנתחת התנהגות מוסמכת מטעם הארגון הבינלאומי למנתחי התנהגות (BCBA), תואר ראשון במדעי ההתנהגות.
לימודי הסכמה בניתוח התנהגות באוניברסיטת תל אביב.
ניסיון קליני בטיפול והנחיה של תכניות שילוב, תכניות ביתיות ובמסגרות ציבוריות.
מנחת הורים, צוות טיפולי וצוות חינוכי.
כיום, מנתחת התנהגות באלו”ט, מדריכת הורים לבעלי צרכים מיוחדים ולהתפתחות תקינה, ומנחה תכניות התערבות בבתים ובמסגרות חינוך. – הכשירה עשרות סטודנטים והורים.
מספרים על ליטל
“ליטל, אני מרגישה מבורכת שזכיתי שאת מנתחת ההתנהגות שלימדת אותי, כמרצה וכמנחה אותי עם ילד שאני מטפלת בו. התחושה הכי חזקה שלי היא שאת שומרת עליי ומלמדת אותי איך להיות מטפלת טובה עם הילד, וגם אל מול ההורים ואת קשובה למה שחשוב לי ומכוונת אותי במה שאני צריכה באמת”. הדבר שמדהים אצלך זה שרואים שהטיפול והילד חשובים לך מעל הכל, המטרות ותכניות ההתערבות שאת בונה הן מקצועיות ומקיפות ועונות על צרכיו האמיתיים של הילד שמתקשה בהן ומותאמות לו בדיוק!” חשוב לך העצמאות של הילד ועתידו. היושרה שלך מדהימה אותי. ואני לומדת מכך המון. החוויה לעבוד תחתיך היא מאוד מרגיעה, אין משהו שאת לא יודעת לפתור, אין התנהגות שאת לא תדעי איך להתמודד איתה. הניסיון והידע שלך הם אינסופיים ואני לא מפסיקה לספוג ממך ולהיות המומה ממנו כל פעם מחדש. את יודעת איך לפרק כל התנהגות וללמד אותה את הילד לפי יכולתו והכל בהנאה! והילד לא מרגיש שמכריחים אותו ונהנה לבצע מיומנויות שהיו קשות לו.
אני אוהבת שאת שומרת על מקצועיות הלימוד, שאני אדע את כל המושגים, הרציונל והידע המקצועי העומד מאחורי כל דבר שאני עושה, את מטרות ההמשך ויודעת להסביר את זה בצורה הכי פשוטה ובהירה שתיכנס לי לראש!
אני אוהבת לעבוד כתרפיסטית בגישה הזו כי זו עבודה מעניינת, מתגמלת ומשמעותית. את רואה איך את משנה לילד את החיים, איך מילד סגור לעולם הוא נפתח כמו פרח, מתקשר, מחפש אינטראקציה, מחבק, רוצה להראות לך דברים – זה כמו קסם. מילד שלא הוציא קול מהפה – פתאום הוא מדבר. לילד שלא רצה להסתכל לי בעיניים היום מסביר לי את עצמו בצורה אינטליגנטית
בנוסף לשמחה של ההורים שרואים את ההתקדמות, התקווה והאמון שהם שמים בי, תחושה שאת עוזרת לנפשות בעולם הזה.
כיום, תרפיסטית ABA ומטפלת רגשית בשיטת "העבודה" של ביירון קייטי
ליטל, תודה לך שפתחת אותי לעולם הטיפול בגישת ABA בצורה הכי מקצועית, חווייתית ומעשירה. תודה לך על חווית למידה מיוחדת ומעניינת. ועל היותך כאדם, מרצה ומנחה מעוררת השראה.
כיום אני ממשיכה לעסוק במקצוע, אני אוהבת במקצוע את ההעשרה והידע ושלא מפסיקים ללמוד בו דברים חדשים, זו דרך חיים שכדאי לאמץ גם בטיפול וגם בחיים האישיים שלי.
כיום, תרפיסטית ABA וסטודנטית לחינוך מיוחד